søndag, april 02, 2006

Politisk aktivisme på nettet

I slutten av mars 2006 deltok jeg på N-TEN-konferansen i Seattle, USA. Konferansen handlet om hvordan ideelle organisasjoner kan bruke teknologi for å bli mer effektive, et tema som opptar meg ganske mye om dagen. En av de meste vellykte og morsomme kampanjene jeg har sett, kom nettopp også med en oppfølger. The Meatrix 2 tok over der forgjengeren slapp, men gir vel strengt tatt ikke så mye nytt. Men når man har fått 10 millioner nettbrukere til å se enern, er det vel for fristende å lage en oppfølger.

Produsentene er et selskap som heter Free Range Graphics, basert i Washington, DC. En annen morsom produksjon de har begått, er walmartworkersrights.org, en protest mot verdens største selskaps fagforeningsknusing.

Kanskje vel så morsomt, i samme sjanger, er spillet McDonald's Video Game. Dette er mye mer spennende fordi det faktisk er interaktivt, mens sakene til Free Range mest er underholdende. I dette spillet skal du prøve å drive den digre burgerkjeden, men finner fort ut at det er vanskelig å lykkes uten å ødelegge regnskog, bestikke politikere, blande industrikjemikalier i storfeforet, osv.

Jeg syns slikt er morsomt, men har det noen faktisk effekt? Vanskelig å si. Om ikke annet, får sikkert McD litt negativ PR når de saksøker spillprodusentene for logomisbruk...

Jeg drømmer selv om å få til slikt som dette. Mitt første forsøk, Superbanken, er ikke helt i samme divisjon, men forhåpentligvis ikke helt mislykket heller. Forhåpentligvis får jeg muligheten til å jobbe mer med slikt som dette.

3 kommentarer:

christo sa...

Ja, det stemmer. Dvs, Varthom sto for animasjonen og hjalp til med utvikling av manus og slik, men ideen var min og Utviklingsfondets.

Anonym sa...

Vel, grattis!

Anonym sa...

Så bra at du bruker din nyvunnede nettaktivismepepp til å angripe selveste hovedbadassmakta: lampemagasinetcalrberner!