mandag, juni 04, 2007

Interrail på 1. klasse

Mer om den nå ganske nært forestående Interrail-turen, oppmuntret av de gjentatte applauderingene av ideen om togferie i Europa. Som tidligere annonsert, blir det skikkelig voksenrail denne gangen. Nå er billetten kjøpt og sovevogn bestilt. NSB får fortsatt stryk for sin informasjon på nett, og ligger milevidt bak f.eks. danske DSBs informasjon om kjekke togruter i Europa. Men det er kanskje ikke så rart. Danmark er nemlig med i noe som heter Europa, men det jo ikke vi her i Norge så veldig interessert i. Hvis vi på død og liv må reise dit, skal det i hvert fall gjøres med fly, sånn at man ikke trenger å være det så lenge. Man kan jo bli EU-tilhenger av mindre.

Nok om det. Selv om nettinformasjonen er håpløs, klarte faktisk NSB å få solgt oss billettene våre, selv om personalet på Nationalteatret måtte strekke våpen og sende oss (dvs min kone, aka den vakreste i verden, osv) til Oslo S. Der fikk vi imidlertid det vi skulle. Interrailbillett på første klasse, plassbillett til København, og sovevogn derfra til Køln. Gleder meg allerede til de hvite damaskdukene og de livrékledde kelnerne.

Det viser seg at det vil ta oss ca 28 timer til Paris, noe som absolutt ikke er så galt. Første stopp blir imidlertid neppe Paris, men Blois, i Loire-dalen en kort togtur videre sørover. Etter et par dager i Loire ser ruten grovt sett slik ut: Bordeaux-Carcassonne og/eller Roquefort-Nice, og så muligens gjennom Nord-Italia og Sveits og tilbake inn i Frankrike til den såkalte Route de Vin ikke så langt fra Strasbourg. Og så hjem igjen.

Eller noe helt annet, hvis vi klarer å være så spontane som man jo skal være på Interrail. Og tips mottas gjerne. Uansett gleder vi oss :-)

4 kommentarer:

Guro sa...

For meg er Paris første stopp. Med ankomst fra Køln før 12 på formiddagen, og ikke avgang til Blois før mot kveldingen en gang, regner jeg definitivt Paris som del av turen. Bagasjen i oppbevaringsboks og rett på fortauskafe i Marais, det blir fransk og fint det! Vi må bytte fra Gare du Nord til Gare Austerlitz, men det tar neppe hele dagen. Regner med du blir med på et glass hvitvin eller Pernod i Paris, Christoffer?
Må ellers berømme personalet på Oslo S, som var svært hjelpsomme. De var nok mer vant til å selge Interrail-billetter.

Guro sa...

Denne siden burde jeg ha funnet mens jeg planla turen:
http://www.seat61.com/Europe.htm
En engelsk togentusiast som har samlet masse nyttig informasjon om togreiser fra England til store deler av verden, og presenterer det på ryddig nettside. Ser svært nyttig ut for alle som planlegger interrail. Den dukka aldri opp på mine mange googlinger av "train 1st class", "Interrail", "train Europe" o.l. (Fant linken bakerst i Lonely Planet for Frankrike.)

Guro sa...

Mer om togruta: Det er ikke usannsynlig at turen nordover fra Val d'Azur/Nice går via "Train des Merveilles" fra Nice til Cuneo. Vakker Alpe-togrute kan sikkert imponere selv fjellblaserte nordmenn? Sjekk omtale: http://www.beyond.fr/travel/railcuneo.html

Anonym sa...

Ein god nettstad for planlegging av togturen :
http://plannerint.b-rail.uk

Ei god bok vi hadde mykje nytte av, under planlegging og undervegs:
"Europe by rail" (Thomas Cook)

-Gunnar- (på reise 14.04 - 04.05.08 saman med kona, begge 50-pluss)