tirsdag, mai 29, 2007

Interrail for voksne

Årets sommerferie blir litt annerledes enn tidligere. I et anfall av klimabekymring og tognostalgi har jeg og hun jeg deler gjeld med bestemt at årets sommerferie skal foregå med tog i Europa, hovedsakelig Frankrike. Vi har alt gått til innkjøp av Lonely Planet-bok, og funnet ut at det faktisk går tog til ALLE steder i hele Frankrike.

På en måte blir dette et jubileum, ettersom det er ti år siden min siste interrailtur. Men ellers blir det nok annerledes, gitt vårt noe større fiskale handlingsrom. Derfor blir det nok lite av lurvete ungdomsherberger. Mer slott, østers og Sancerre i Loire-dalen, for å si det sånn. Og ikke bare det - de som planlegger slikt har funnet ut at interrailnostalgikerne har rundet tretti og fått økt kjøpekraft. Derfor har de innført Interrail på første klasse, som faktisk ikke er så innmari mye dyrere (se pristabell i pdf her). Aner jo ikke hvordan første klasse skiller seg fra andre, men det høres veldig fristende ut.

Guros link til DSB-rutetabellen (se kommentaur under)

3 kommentarer:

Guro sa...

Kommentar fra hun som deler gjelda (også kjent som verdens vakreste o.l.): Tross prisverdige minipristiltak gjør NSB det de kan for å presse reisende over i andre transportmidler enn tog. Det må vel være New Public Management som gjør at de skal tjene penger på alt, og dermed har kutta ut alt som heter service, inkludert utenlandskontoret. Den ene hånda vet definitivt ikke hva den andre gjør i den bedriften, noe vi fikk erfare da Bergensbanen spora av i vinter. NSBs egne billettlukeansatte fortalte at de pleide å sjekke tekst-TV før de gikk på jobb om morran for å se hvordan det sto til med forsinkelser og avsporinger. Hallo!! Pappa ville snudd seg i graven om han visste. Interrailplanleggere er henvist til eget søk på diverse europeiske nettsteder, for i følge NSB stopper utlandet i Gøteborg. Mannen i billettluka på Nationaltheateret stasjon (noen informasjonsskranke finnes ikke mer) kunne ikke si noe om det var verdt å ha 1. klassebillett, eller om de viktigste togene i Europa, for der er det hundrevis av forskjellige togsett og -selskap og -typer, og dessuten koster det NSB å skaffe seg info fra sine samarbeidspartnere i Europa. (Det må da være et samarbeid? Det var det hvertfall i pappas tid. Før 1993.) En skarve brosjyre har de med togruter til Sverige og Danmark, men der er det stopp. Så i folkeopplysningens navn deler jeg en skatt for togreisende som jeg fant på www.dsb.dk i dag. En togrute (pdf) som viser alle togene fra Danmark til Europa, med kort beskrivelse av de viktigste togene mellom store europeiske byer. Er ikke DSB også statlig? Har de ikke fått internprisings- og inntjeningskrav fra sine folkevalgte slik NSB har fått, kanskje? Denne er jo helt uvurderlig for de som skal toge ut på kontinentet:
http://www.dsb.dk/cs/BlobServer?blobtable=Download&blobcol=urldownload&blobheader=application/pdf&blobkey=id&blobwhere=1148305029605&ssbinary=true&filename=file.pdf

Guro sa...

Den linken var kjempelang. Kanskje Christoffer kan legge den i selve bloggen sin.

Anonym sa...

Beste internasjonale nettstad for ruteplanlegging for tog som eg har funne, er denne:
www.plannerint.b-rail.be

Brukte denne for Inter-rail-turen denne våren (14.04. - 04.05. 08)

Gunnar (50 pluss)