tirsdag, januar 02, 2007

Blir man et bedre menneske av å ha Mac?

På en måte er jeg litt stolt. Jeg falt nemlig ikke for Apples markedsføring mot min målgruppe. Enkelt sagt går den ut på å prøve å få unge menn som meg til å synes at de hvite utgavene av den lille bærbare, kjent som MacBook på Macsk, er femi. Dermed skal vi kjøpe den svarte i steden, selv om den koster 2000,- mer enn den nest dyreste, og har så godt som ingen andre funksjoner. Som mannen i Apple-butikken selv sa til meg i dag: Hvis man faktisk trenger mer harddiskplass, er ikke forskjellen på 80GB og 120GB så veldig viktig. Og andre forskjeller er det ikke. Bortsett fra fargen, da.

Jeg har altså kjøpt meg en MacBook. For øvrig på en svært uansvarlig måte. Jeg hadde riktignok tenkt på det en stund, men likevel skjedde det etter tre øl, hvilket kan forklare at jeg endte opp med en annen utgave enn jeg egentlig hadde tenkt meg, fordi 2.0 Ghz-varianten var utsolgt. Heldgivis endte jeg derfor med en billigere modell. Jeg tør ikke tenke på hva som hadde skjedd om alle de billige var utsolgt, og kun den aller feteste - den til 22000,- eller deromkring - var igjen.

Om Macen vil gjøre meg til et bedre menneske gjenstår jo å se, og jeg har vel til en viss grad falt for Apples designjippomarkedsføring. For at MacBooken er stilig var helt klart et argument for å hoppe av PC-kjøret.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hehe, velkommen i Mac-klubben :)

Ronny K sa...

Sukk, nok et offer for det onde Mac-imperiet.

Jeg kan anbefale denne:
http://www.einar-faanes.net/2006/08/15/mordi-har-bart-pa-seks-sprak/

God bedring :)

christo sa...

Takk, Anette. Du er nok en av flere medskyldige som har trukket meg inn i det Ronny kaller det onde Mac-imperiet. Nå påsto jeg vel heller aldri at Apple er et snilt imperium, eller en gjeng mindre kyniske kapitalister enn f.eks. Microsoft. Men når man en gang trenger en datamaskin finnes det jo ikke så mange alternativer. Etter ca 15 år med det ene, prøver jeg nå det andre. Og er foreløpig veldig fornøyd :-)

vegard sa...

Hei Christoffer. Jeg har også mac og tar meg selv i å tenke på meg selv som en rebell som gjør et oppgjør med Microsoft. Men det er ikke store opprøret: fra et lukket operativsystem som kan brukes på alle mulige PC'er (også de som lages av f.eks. en (noe utopisk) framtidig Malawisk PC-firma, til et annet lukket operativsystem som i tillegg bare kjører på leverandørens egne maskiner. Men de er jo stilige å se på. Anbefaler å få program-rekken nederst på skjermen til å være animert. :-)

christo sa...

Nja, jeg føler meg ikke som noen stor opprører, men det betyr jo litt at den er pen å se på, da! Og så påstår de at den krasjer mye sjeldnere.

Ronny K sa...

Tja...

Jeg tenker vel som så at dersom man først skal gå gjennom alt det styret det er å lære seg et nytt OS med alle dets finurligheter, kan man vel like godt lære seg Linux. Finnes mange gode distribusjoner.

Mac blir liksom litt "worst of both worlds" synes jeg. Menmen. Man kan jo ha det mye moro med Mac også - se bare på denne:
http://www.youtube.com/watch?v=ptK42eVDEx0