mandag, desember 18, 2006

Hvem kjøper fly?

En av de mest interessante tingene med the Economist er annonsene. En ting er oljeselskapene som gladelig punger ut for helsides annonser for å fortelle hvor grønne de er. Noen fant visstnok ut for et par år siden at oljeindustrien bruker like mye på slik "grønnvasking" som de bruker på investeringer i fornybar energi.

Men poenget i dag er annonsene for fly. Og da snakker jeg ikke om noe man kunne tro at den jevne Economist-leser er i markedet for, som snertne, små privat-jet'er. Nei, vi snakker digre passasjerfly. I det siste nummeret brukte Airbus fire helsider på å fortelle at de har et nytt fly, A350, angivelig med ekstra bred flykropp, "For the Xtra experience". Dette koster ca 250000 pund, dvs noe over tre millioner kroner.

Hvorfor? For at jeg skal tenke, ja nå skal jeg jammen meg gå og kjøpe en Airbus, gitt? OK, så er flertallet av Economist-helsidene viet selskapers langsiktige merkevarebygging osv. Men likevel, da. Har virkelig ikke Airbus noen bedre måte å svi av tre millioner på?

Gode forslag mottas med takk.

3 kommentarer:

oyveggen sa...

Tja, tatt i betraktning at Airbus ellers bruker tiden til å svi av et helt usannsynlig antall milliarder på å lage en flygende danskebåt (A380), så er vel tre mill ikke mer enn det som man tar fra kassa uten kvittering når en selger fra Economist kommer innom. Jeg kjøper lodd av naboens unger selv om jeg ikke trenger fenalåret, og Airbus kjøper annonser av Economist, det går vel omtrent på det samme. Merkeligere syns jeg det er at man kan starte bygging av et gigantfly, som av politiske grunner bygges i to land: forparten i et land og bakparten et annet. Og så glemmer man å koordinere ledningene sånn at ledningsmasse tilsvarende noen ganger rundt ekvator eller så mellom forkropp og bakkropp ikke passer sammen! Vips har man to års forsinkelse og et middels statsbudsjett i kostnader. Å holde orden på ledninger er noe enhver hobby-elektriker lærer etter første forsøk på å montere en lysbryter.
Har du forresten sett bildene av A380 innvendig? Hadde de vært fra danskebåten ville jeg nok tenkt at det var ganske elegant, men på et fly er det en smule harry, spør du meg. Men så er jo Asia det viktigste markedet, og hally er antakelig et vanlig navn over der.

oyveggen sa...

Forresten kunne airbus ha kjøpt 10 fly for prisen av de annonsene. Du får gode mikrofly til en pris av 300.000. Som antakelig kan lande og ta av på vingene til en Airbus.

DUŠKA ALŽBĚTA sa...

Jeg vil anbefale Le_ meridian-finansieringstjenester til enhver som har behov for økonomisk hjelp, og de vil holde deg oppdatert på høye kataloger for ytterligere behov. Nok en gang vil jeg rose deg selv og dine ansatte for ekstraordinær service og kundeservice, da dette er en stor ressurs for ditt selskap og en hyggelig opplevelse for kunder som meg selv. Ønsker deg lykke til for fremtiden.Le meridianfinansieringstjeneste er den beste måten å få et enkelt lån, her er det e-post..lfdsloans@lemeridianfds.com Eller snakk med Mr Benjamin On WhatsApp Via_ + 1-989-394-3740 Takk Du for at du hjelper meg med lån igjen i mitt hjerte, jeg er evig takknemlig.