fredag, juni 03, 2011

Sunne (?) cookies

For noen dager siden gjorde jeg et forsøk på å lage en sunnere versjon av cookiesene (cookiene? cookiesen? kjeksene?) jeg lagde uka før, de med sjokolade som ble veldig gode. Men det blir jo de fleste blandinger av sjokolade, smør og sukker. Så nå prøvde jeg helseversjonen:


  • 200 g margaring
  • 300 g fruktose
  • 125 g siktet, fint hvetemel
  • 150 g finmalt, fullkorns hvetemel
  • 100 g havregryn
  • 1 ts bakepulver
  • 1 ts vaniljesukker
  • 2 egg
  • 1 eple

1. Rør margarin og sukker hvitt i foodprosessoren.
2. Bland mel, 50 g havregryn, bakepulver og vaniljesukker.
3. Tilsett melblandingen og eggene litt gradvis, og kjør til en fin masse.
4. Fjern eplekjernen, del eplet i grove biter. Ha i sammen med 50 g havregryn og kjør noen få sekunder. Det skal helst være gjenkjennelige eplebiter igjen, men ikke for store.
5. Bruk to teskjeer til å ha kladder av røra på stekeplater med bakepapir på. Sørg for god avstand - de flyter ut og blir helt flate. Jeg hadde seksten cookies per plate.
7. Stek i 13 minutter på 160 grader varmluft - jeg hadde i alle tre brettene på en gang (den opprinnelige oppskriften sier at man også kan steke på 200 grader uten varmluft, men da kun ett og ett brett).

Hvordan ble nå dette? Vel, meningsmålinger blant et representativt utvalg i alderen 1-4 år var udelt positive. De voksne syns jo også det var godt, men de ble i overkant myke, trolig fordi jeg på grunn av fruktosen brukte lavere temperatur. Ingen fiasko, men heller ingen braksuksess. Neste gang skal jeg nok droppe fruktose, og heller bruke uraffinert sukker. Det skal visstnok være litt sunnere enn vanlig, hvitt sukker.

Ingen kommentarer: