mandag, mai 23, 2011

Sjokoladecookies i foodprosessor

Inspirert av Steinars nyanskaffede Thermomix, har jeg de siste ukene blitt stadig bedre kjent med min gamle venn Magimix. Nei, ingen av disse er galliske tegneseriefigurer, men kjøkkenmaskiner, henholdsvis med og uten oppvarmingsfunksjon.

Min maskin, som vel egentlig er en typisk foodprosessor, er fin, den. Den kan kutte og blande ting skikkelig fort. Dagens innfall var å lage sjokoladecookies, men oppskriften jeg fant på nettet var for vanlig miksmaster, så jeg gjorde noen tilpasninger.

Ingredienser:
  • 200 g romtemperert smør (evt margarin)
  • 300 g sukker
  • 275 g hvetemel
  • 1 ts bakepulver
  • 1 ts vaniljesukker
  • 2 egg
  • 100 g mørk kokesjokolade
  • 50 g mandler 
1. Kjør mandlene noen sekunder i foodprosessoren, til de er passe finhakket. Hell dem over i en bolle. Det er ikke nødvendig å vaske foodprosessorbollen.
2. Rør smør og sukker hvitt i foodprosessoren.
3. Bland mel, bakepulver og vaniljesukker.
4. Tilsett mel og egg litt gradvis.
5. Brekk opp kokesjokoladen og ha den i, sammen med de hakkede mandlene. Kjør et par sekunder. (Dette gir litt ulike størrelser på sjokoladebitene, noe jeg syns er godt. Dersom du vil ha mer jevne biter må du nok hakke opp sjokoladebitene på forhånd).
6. Bruk to teskjeer til å ha kladder av røra på stekeplater med bakepapir på. Sørg for god avstand - de flyter ut og blir helt flate. Jeg hadde tolv cookies per plate.
7. Stek i 10 minutter på 180 grader varmluft - jeg hadde i alle tre brettene på en gang (den opprinnelige oppskriften sier at man også kan steke på 200 grader uten varmluft, men da kun ett og ett brett).

Dette ble skikkelig godt. Neste skritt er muligens å prøve ut en sunnere versjon. Kanskje med litt grovt mel og havregryn? Eplebiter i stedet for sjokolade?


Ingen kommentarer: