søndag, oktober 22, 2006

Nettaktivisme på Globaliseringskonferansen

I dag arrangerte jeg et seminar om nettaktivisme under Globaliseringskonferansen på Folkets Hus i Oslo. Det ble vist masse artige ting på nettet, og jeg lovte å samle linkene her på bloggen min.

Den mest prominente gjesten på seminaret, og kanskje også den mest interessante, var Laila El-Haddad, blogger og journalist fra Gaza. Bloggen hennes heter Raising Yousuf, Unplugged, eller du kan lese om henne i Wikipedia.

Laila viste også også http://itoot.net, en samleside for arabiske blogger, og http://www.slingshothiphop.com, som er obligatorisk for alle som er nysgjerrig på hva som rører seg i palestinsk hiphop om dagen. Etterpå sende Laila meg også en ny link på epost, som jeg syns fortjener å være med. Global Voices samler blogger fra alle verdenshjørner, med vekt på land utenfor Vest-Europa og Nord-Amerika.

Jeg snakket også litt om web 2.0. Det meste av det jeg sa der, var basert på denne artikkelen, som også inneholder et kjekt skjema for å forklare hva som skiller web 1.0 fra web 2.0.

Vi snakket også en god del om YouTube og videoblogging, og viste et par eksempler på artige videoer som folk har laget:

Bush synger "Sunday, Bloody Sunday"
Bush og Blair bekjenner "Endless Love"

Vi var også innom http://www.bigpol.com, en diger, amerikansk masseblogg om politikk, og et mislykket besøk på http://www.camerairaq.com, som nå ser ut til å være oppe igjen.

Selvfølgelig viste vi også Superbanken, som Varthom har laget for Utviklingsfondet, samt et par av filmene fra Free Range Studios:

The Meatrix
Garth Brooks' "I have friends with low wages" (om WalMart)

Spillene må vi ikke glemme. McDonaldsspillet anbefales, og snart forhåpentligvis også Handelsspillet (foreløpig ikke klart).

Dersom dette ikke skulle være nok, kan du gjerne kikke på andre ting jeg har skrevet om nettaktivisme.


8 kommentarer:

maja sa...

Kjære Christoffer.
Du lovte å gjøre IMF til en sexy affære, men foreløpig klarer jeg å styre meg.
På den annen side åpenbarte ditt innlegg på Globaliseringskonferansen om "Aktivt eierskap i IMF?" minst ett viktig spørsmål.
I mitt fagfelt ønsker vi å dokumentere at tiltak har effekt før vi tar det i bruk, både behandling og forebyggende tiltak. Hvis jeg forsto deg rett, skal IMF ikke ulikt både ha en forebyggende og en krisehåndterende rolle. Den siste rollen blir ofte debattert, så jeg vil la den ligge. Derimot er jeg usikker på hvilken forebyggende rolle IMF har. Er den forebyggende medisinen de foreskriver de jevnlige landrapportene som publiseres?
Hvor mange kriser har IMF forebygget?
Jeg forstår at dette i beste fall blir et usikkert anslag som det sikkert er mye uenighet om. Svaret kan likevel være interessant i forhold til de liv som står på spill ikke ulikt fra i mitt eget fagfelt.

christo sa...

Jeg kan ikke huske å ha brukt ordene "IMF" og "sexy" i samme setning - i så fall burde jeg kanskje få hodet mitt undersøkt...

Analogien mellom IMF og medisinens rolle er slett ikke ueffen, men spørsmålet ditt er det jo helt umulig å svare på. Noen mener jo at IMF ikke forhindrer noen kriser i det hele tatt. IMF selv mener jo selvfølgelig at de forhindrer kriser i ett kjør. Problemet er jo at det er umulig å etterprøve om en krise ville ha inntruffet dersom ikke IMF, etc...

maja sa...

Men Christoffer, da!
Dette skjønner du vel at du ikke slipper unna med. Jeg forstår virkelig de fleste metodeproblemene, men ofte kan en forsøke å lage estimater allikevel. Siden din posisjon var at du syntes at IMF heller burde krympes enn kastes helt, så må dette være et viktig punkt?
Forebyggende arbeid har i mange fagfelt en like utakknemlig posisjon som husarbeid og blir kun lagt merke til når det ikke blir gjort. Så du kan godt fortelle meg hva IMF selv mener, hindrer de flere kriser i året?

christo sa...

Akkurat som jeg skulle vite alt hva IMF har sagt. Finner ikke noe stort på nettsidene deres heller, annet enn en tale som ble holdt under årsmøtet i Singapore tidligere i år:
http://www.imf.org/external/np/speeches/2006/071006.htm

Hovedpoenget her er et "nytt" verktøy, som for meg ser ut som mer av det samme: Enda større redningspakker for de som er i trøbbel, pluss forbedret varslingstjeneste. Ingenting om å utvide handlingsrommet for landene til å innføre f.eks. vekslingskontroll.

Jeg har prøvd å finne en "skryteside" eller noe slikt på IMFs nettside, uten hell. Google-søk på "How many crises has the IMF prevented" gir heller ikke noe særlig til svar. I høyrespalten på bloggen min (der du finner linkene mine), vil det snart dukke opp en link til en oversikt over "IMF Factsheets". Flere av disse handler om krisehåndtering og -forebygging, men jeg kan ikke finne noe om hva de faktisk (sier de) har fått til. Underlig. Skal lete litt mer senere.

Unknown sa...

Hei på dere, jeg prøver meg med en kommentar ... Spørsmålet til Maja er utrolig interessant, og vanskelig å svare på uten å leke med "dersom hvis"-resonnementer. Men jeg skal prøve ... ved hjelp av et eksempel.

Brasil gjennomgikk en stor makroøkonomisk reform i 1994, som innebar blant annet en viss binding av valutakursen til US dollar. Valutakursen kom under press tre ganger. Både etter en krise i Mexico i 1994/95, og etter Asiakrisen i 1997 klarte Brasil å unngå smitte ved å heve rentenivået og love reformer for å få ned budsjettunderskuddet. I 1998 kom presset for tredje gang, etter at økonomisk kollaps i Russland førte til mistillit til Brasil også. Resultatet av dette var kapitalflukt, og til slutt valutakrise i Brasil også i januar 1999.

IMF gikk inn med en støttepakke i oktober, som riktignok ikke hjalp. Og jeg er usikker på om IMF, sånn som finansielle kriser håndteres i dag, vil hjelpe. Poenget mitt er at dersom IMF hadde gått inn med råd og økonomisk støtte i forkant, uten å stille krav om økonomiske reformer, så kunne det kanskje ha hjulpet - blant annet fordi deler av Brasils krise var preget av at mange hadde mistet tilliten til at Brasil kunne opprettholde valutaregimet sitt. Derfor flyttet de kapital ut av landet - og det økte presset for en krise. Forventning om krisen forsterket krisen.

Hvis IMF hadde styrket Brasils valutareserve, samtidig som man hadde understreket tillit til Brasils økonomi og ikke stilt reformkrav, så kunne kanskje dette ha dempet presset mot Brasils økonomi. Kanskje. Men det ville krevd en omlegging av måten IMF tenker på mht kriser ...

maja sa...

Takk for oppklarende tilbakemeldinger, jeg er i hvert fall blitt litt mer interessert i IMF, og det var vel ønsket ditt, Christoffer?
Nettopp fordi forventning er veldig avgjørende for hvordan et marked oppfører seg, kan IMFs forebyggende arbeid slå tilbake og bli selvoppfyllende profeti med krise som konsekvens, akkurat slik Steinar antyder. Dette er selvsagt bare spekulasjoner fra min side.

Ronny K sa...

Etter årets globkonf har vel alle fått med seg at det er _skatt_ som er sexy??

( http://www.omicronline.org/site/archives/00000177.shtml )

christo sa...

Maja: Jeg er veldig glad for at du nå har sett lyset og deler min begeistring for IMF. "Moral hazard" er jo et eget begrep, som betegner faren for at spekulanter kan spekulere i at IMF vil komme til unnsetning og dermed tar høyere risiko enn de ellers ville (og burde gjort).

Ronny: Ikke tving meg til å måtte ta opp hansken og utfordre Attac til IMF-battle-rap under neste globkonf. Du vil nemlig ikke høre meg synge. Jeg lover.
(Men seriøst: Kul sang)