mandag, juli 24, 2006

Torskepuristene nordpå


Er på ferie i Salten i Nordland, på et sted der de fleste av de våkne timene handler om fangst, sløying, filetering, tilberedning og konsum av havets frukter. Årets sommer har vært spesielt givende på torskefronten, der seien tidligere har dominert. Faktisk har vi fått så mye torsk at vi har begynt å gi bort nytrukket torsk til naboene. Og hvem kan vel motstå en nytrukket, nysløyd og gryteklar tokilos torsk?

Ingen, trodde vi. Helt til følgende samtale utspilte seg over båtripa mellom oss og naboen fra nabovika forrige dagen:
Vi: - Vil du ha torsk? Vi har fått altfor mye, og vil ikke at den skal råtne.
Nordlendingen (drar litt på det?): - Torsk? Æ trur ikke det. Æ et ikke torsk om sommarn.
Vi (som har nytt nydelig torsk både kokt, fritert, i fiskekaker og og i suppe de siste par ukene): ???
Nordlendingen: - Nei, vi et nu bærre torsk i månader med 'r' i.

Vi rodde slukøret videre og har nå kjøelskapet stappfullt av nydelige torskefileter. Uten fryser er også muligheten til å leke tysk bobilturist begrenset. Heldigvis fant vi en nabo som ble glad for torsken, og ikke hadde kvaler med å spise sommertorsk.

Jeg syns også torsk om vinteren er godt, for all del, men kan ikke påstå jeg merker forskjell. Nytrukket og fersk torsk her om sommeren smaker nemlig aldeles himmelsk. Det er mulig den torsken vi får sørpå er gammel annenrangstorsk, og at nordlendingene beholder premietorsken selv om vinteren. I så fall har jeg til gode å smake denne delikatessen, men jeg har mine tvil.

Spørsmålet er altså: Er den nordnorske gane så fintfølende at den ikke kan spise torsk om sommeren? Min bedre halvdel, hvis opphav på farssiden var fra Bodø og i sin tid kastet ut igjen torsk fanget om sommeren, hevder at dette er normal adferd i denne delen av landet. En annen mulighet er at nordlendingene er selvplagere, og har funnet på dette med vintertorsk for å ha en grunn til å dra på fisketur her i januar, når sludden feier horisontalt over de firemeter høye bølgene i den stive kulingen, og man trenger lykt for i det hele tatt kjenne igjen en torsk?

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg sjekket hva vår venn hr Google mente om "torsk måneder r", og han mente at det er helt iorden å spise torsk også i sommermånedene, men at den kan bli "bokstavelig talt litt slapp i fisken" fordi den nylig har gytt. Skjønt, det siste var det Matportalen som sa.

Synd at dere ikke har fryser der, forøvrig ... Fisk vel!

Steinar

Anonym sa...

Dristig av en besøkende landkrabbe fra østlandet å invitere til fiskefaglige diskusjoner om et tema som går kontinuerlig året rundt langs hele kysten. Jeg har vært borti samme diskusjon i oslofjorden, sørlandet og i rogaland bare siste par måneder, og ble nesten uvenner med svigermor. Fakta er, slik jeg har lest meg til det, er at torsken har mer vann i kjøttet noen måneder etter gytingen (på vårparten) og dermed smaker litt mindre (men ikke dårligere), og feinschmeckere sier nei takk. Jeg mener at jeg kjenner en reell forskjell, men vanskelig å si når jeg ikke smaker de to varianter samtidig.
Forståelig nok er det vel helst nordlendinger som kan tillate seg å være finere på det, for de kan fråtse i nydelig småsei på sommeren. Men det kan vel tenkes at nordlendinger overdriver forskjellen fordi når de smaker sommertorsk har de fortsatt smaken av skrei fra senvinteren i minnet, og det er jo en helt annen og himmelsk smakskategori som ikke må blandes med smaken av fastboende kysttorsk om vinteren.
Her i Sør-Norge må vel hobbyfiskere ta til takke med det vi får sommerstid (men synd at man bruker sommeren til å fiske, fryser det man får for å spise til vinteren, istedenfor å dra ut igjen på nydelige vinterdagen når fisken er på sitt beste).

christo sa...

Takk for innspill, selv om forklaringen kanskje stemmer litt dårlig med det faktum at vi har funnet rogn i torsken vi har fanget nå. Og da har den vel ikke gytt? For øvrig tar jeg avstand fra landkrabbekommentaren; jeg er tross alt oppvokst på en øy!

Dessuten betyr det null og niks nå som vi har fått steinbit og smørflyndre i garnet...

Anonym sa...

Hei Christoffer!
Dette med torsk og sommer var ukjent også for meg, inntill jeg forsøkte å fiske torsk på samme båt som en sørlending. Han mente det skyldtes at torsken hadde mark og sånn om sommern.
Det ordnet seg sånn at vi dorget en bøtte makrell i stedet før vær (kraftig regn) og vind tvang oss til å reve seil og styre mot land. Og ingenting er bedre enn makrell om sommern! Hilsen Sigurd J

Anonym sa...

Excellent, love it! » » »

Anonym sa...

What a great site blowjob party pool Hypertension ambien Cheapest car insurance online 37 mg phentermine cheap tramadol Weir chevrolet trenton illinois bmw dealer service internet fax http://www.funny-adult-video-2.info minnie mouse watch Types of adipex gay shorts hosting provider Keyword arthritis drug bextra renault master