torsdag, juni 15, 2006

Hagen og skattebetalernes penger

Jeg trodde ikke jeg skulle gidde å blogge om Carl I Hagen. Det er ikke veldig originalt, men nå kan jeg ikke dy meg. På radioen i morges presterte han nemlig noen retoriske krumspring som ikke likner noen ting.

Hagen har jo tidligere ikke akkurat har gått av veien for å mane til kamp mot sløsing med "skattebetalernes penger" nesten uansett hva slags offentlig finansiert virksomhet han for tiden går til angrep på. Men nå, når det er snakk om FrPs stortingsgruppes pengebruk, da er det ikke lenger skattebetalernes penger. Nei, nå har pengene blitt bevilget fra Stortinget til partigruppen, og vips! Nå er det ikke lenger skattebetalernes penger. Det er partigruppens. Dermed er det ingens sak hvordan Frp bruker pengene.

Så hva er egentlig forskjellen fra et sykehus som har fått sine penger bevilget av Stortinget, og bruker det på en måte Hagen ikke liker? Eller Norads bistandsmilliarder, som Hagen heller ikke liker? Er dette nå plutselig ikke skattebetalernes penger lenger, og dermed ikke noe offentligheten har noe med å diskutere? I så fall snakker vi om et enormt linjeskifte fra Hagen.

Eller har kanskje Hagen for en gangs skyld begått en mediestrategisk tabbe, når han prøver å bortforklare at han, Eli og de andre som har kost seg med reisekassen til Frp, faktisk er blitt tatt med buksene nede og hånden i kakeboksen. Samtidig.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg er jo så enig Christoffer og noterer også at mange av norges største aviser gjør en sak av dette. La meg allikevel komme med et tankekors - det er i stor grad personfokusering og enkeltsakspolitikk som har gjort Hagen stor, og samtidig usmakelig upolitisk. Det er fort gjort å gå i samme fella når Hagen gjør feil. La oss heller fokusere på det prinsipielle, og dermed avvise Hagens arroganse i en bisetning med et fnys og så fokusere på hva slags godtgjørelser folkevalgte bør ha krav på/ikke krav på. Jeg har tro på at vi i lengden tjener på å unngå personkritikk. Saken er viktigst, selv om medieverden vil ha oss til å tro noe annet.

Det sagt så setter jeg selvsagt stor pris på dine betraktninger. ;)

Anonym sa...

det aller, aller mest fantastiske med denne saken er ukens førsteside i se og hør: stort bilde av en betuttet eli hagen (med carl i på sin side) med overskriften "eli lei seg og frykter for livsverket : - nå orker jeg ikke mer av alt bråket"

vel. krokodilletårer er jo et kjent frp-svar på relevant kritikk